تأثير تکتيکات تسويق العلاقات على جودة العلاقة "دراسة تطبيقية على طلاب الجامعات الخاصة في المملکة الاردنية الهاشمية"

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلفون

جامعة المنصورة

المستخلص

ملخص البحث:
أستهدفت الدراسة تحديد طبيعة الإرتباط بين أبعاد متغيرات الدراسة (تکتيکات تسويق العلاقات  ،جودة العلاقة ) بالإضافة الى قياس تأثير تکتيکات تسويق العلاقات على أبعاد جودة العلاقة بالتطبيق على طلاب  الجامعات الخاصة في المملکة الأردنيه الهاشمية .و أعتمدت الدراسة على قائمة استقصاء عبر الانترنت  لجمع البيانات الأولية  وقد تم تحليل البيانات  بأستخدام مصفوفة إرتباط بيرسون وأسلوب تحليل الانحدار عن طريق برنامج SPSS وقد توصلت نتائج الدراسة الى وجود إرتباط معنوى بين أبعاد متغيرات الدراسة کما توصلت النتائج الى وجود تأثير معنوي إيجابي لتکتيکات تسويق العلاقات على أبعاد جودة العلاقة.
الکلمات الرئيسيه : تکتيکات تسويق العلاقات ، جودة العلاقه
 Abstract:
This study aimed to determine the natur of relationship between the dimensions of the study variables(marketing tactics relationship quality) in addition to Measuring the Effect of marketing tactics on the dimensions of Relationship Quality with Application on Students of Private Universities in the Hashemite Kingdom of Jordan. Using the Pearson Correlation Matrix and the Regression Analysis Method through a Program SPSS, the Results of the Study concluded that there is a Significant 

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية


  1. قائمة المراجع

    أولاً : المراجع العربية

    1. الحکيمى ، وائل (2021) . التسويق الداخلى وأثرة فى تحقيق الميزة التنافسية "دراسة تطبيقية على الجامعات الخاصة بمحافظة تعز . مجلة العلوم التربوية والدراسات الإنسانية . المجلد (7) . العدد (16) . ص ص 399 – 429 .
    2. الخوالدة، فايز محمد عواد، (2015).أثر التسويق بالعلاقات وجودة العلاقة على ولاء العملاء: دراسة تطبيقية . رسالة دکتوراه غير منشورة، کلية التجارة، جامعة القاهرة .
    3. حسن، عبدالعزيز علي (2010).تسويق العلاقات وتنمية ولاء العميل دراسة تطبيقية على خدمة الاتصالات عبر التليفون المحمول في محافظة الدقهلية "، مجلة آفاق جديدة للدراسات التجارية، المجلد (22)، العدد (2)، ص 71-107 .
    4. عواد ، بسام سويلم عقلة عيال (2016) . تقييم جودة الخدمات في دائرة الأحوال المدنية والجوازات من وجهة نظر المراجعين " دراسة ميدانية مکاتب الدائرة الرئيسة عمان  . مجلةالزرقاءللبحوثوالدراساتالإنسانية . المجلد (16) . العدد (3) . ص ص 44 – 57 .

     

    1. مصرى ، محمد باسل أحمد ( 2018 ) . إطار مقترح لتأثير کلاً من تکتيکات التسويق بالعلاقات وتمکين العميل على تنمية قيمة العميل في ظل جودة العلاقة کمتغير وسيط . رسالة دکتوراه غير منشورة ، کلية التجارة ، جامعة عين شمس .
    2. مهيريس ، ومحمد ، والتاوتى ، عبد العليم (2021) . أثر استخدام تکنولوجیا المعلومات و الاتصال في جودة الخدمة دراسة على عینة من عملاء موبیلیس . مجلة دراساتالتنمیةالاقتصادیة . الجزائر . المجلد (12) . العدد (1) . ص ص 601 – 617 .


    ثانياً : المراجع الأجنبية

    Aali, S., Ibrahimi, A., Mirabi, V.& Zare, S. (2014) . Effects of Relationship Marketing Strategies on Customer Responses in Iran's Banking Industry: Role of Mediator the Relationship Quality. Research Journal of Recent Sciences, Vol. 3, No. 5, Pp. 43-54.

    Abdullah, F., Putit. L., Chui. C. , & Teo. (2014). Impact of relationship marketing tactics (RMT’s) & relationship quality on customer loyalty: A study within the Malaysian mobile telecommunication industry. Procedia – Social and Behavioral Sciences, Vol.130,Pp. 371-378.

    Christopher , H .(2018) . Services Marketing. Englewood Cliffs, NJ: Prentice – Hall.

    Christopher , H .(2018) . Services Marketing. Englewood Cliffs, NJ: Prentice – Hall.

    Coltman, T., Devinney, T. M., and Midgley, D. F. "(2019).Customer relationship management and firm performance. A survey in the sector of Banking". International Journal of Business and Social Sciences, vol.3,NO.3 282-291.

    Costello, A. B., & Osborne, J. (2019). Best practices in exploratory factor analysis: four recommendations for getting the most from your analysis. Practical Assessment Research and Evaluation, Vol.10,No.7,Pp. 1–9.

    Cronbach, L. J. ( 2017) My current thoughts on coefficient alpha and successor procedures. Cse report 642. National Center for research on evaluation. University of California,Los Angeles.

    Deng , Z., Lu , Y., Wei ,K.& Zhang ,J.(2019). Understanding Customer Satisfaction And Loyalty: An Empirical Study Of Mobile Instant Messages In China .International Journal of Information ManagementVol.5 , No.1.Pp.1-12.

    Deng, Z., Lu, Y., Wei, K.& Zhang, J. (2010) . Understanding customer satisfaction and loyalty: An empirical study of mobile instant messages in China, in: International Journal of Information Management, Vol. 30, 4, Pp.289-300.

    Doaei, H., Rezaei, A. & Khajei, R. (2011) . The Impact of Relationship Marketing Tactics on Customer Loyalty: The Mediation Role of Relationship Quality , International Journal of Business Administration, Vol. 2, No. 3, Pp. 83-93.

    Firdaus ,A. (2020) . Measuring service quality in higher education: HEdPERF vs Servperf, Marketing Intelligence & Planning ,Vol. 24 No. 1,  Pp.. 31-47.

    Francios, I. & Goolen, R.. (2005).Relationship Quality as the Cornerstone of a Marketing Strategy to Optimize Customer Relations, Journal of Management, Vol. 11, No. 3, Pp.. 162-173.

    Fyall ,A, .Callod ,C .& Edwards ,B. (2019) .Relationship Marketing The Challenge For Destinations. Annals of Tourism Research, Vol. 30, No. 3,Pp.. 644–659.

    Gummesson , E, Varey. R. & Lewis , B . (2020) . Internal marketing in the light of relationship marketing and network organizations, internal marketing: director for management.

    Hamid , T .& Mohammad ,M. (2019) .  CRM as a marketing attitude based on customer’s information, Procedia Technology.

    Hair Jr , J .f .; Hult, G . T . M .; Ringle , C., & sarstedt , M. (2019) . Aprimer on partial least squares structural equation modeling (PLS-SEM). Sage publications.

    Lam, A ., Cheung , R.& Lau , M . (2019) . The Influence of Internet-Based Customer Relationship Management on Customer Loyalty , Contemporary Management Research , Vol.9, No.4 , Pp. 419-440.

    Lin , N. & Chung,I.( 2013).Relationship Marketing's Impact on Relationship Quality and E-Loyalty , Journal of Business , Vol.3, Pp.1-34 .

    Nakhleh, M. (2012). The relationship between customer relationship marketing tactics, relationship quality and customer’s loyalty in mobile communication industry. Academic research international. Vol.3,No.2,Pp. 538-547.

    Nwakanma, H., Jackson ,  A .& Burkhater , J (2017) . Relationship Marketing: An Important Tool For Success In The Marketplace. Journal of Business & Economics Research, Vol.5, No.2 , Pp.50-64.

    Nwakanma, H., Jackson ,  A .& Burkhater , J (2017) . Relationship Marketing: An Important Tool For Success In The Marketplace. Journal of Business & Economics Research, Vol.5, No.2 , Pp.50-64.

    Ogungbade , D. (2015) . Exploring the Relationship between Relationship Marketing, Relationship Quality and Customer Loyalty in Nigerian Telecommunication Industry. Global Journal of Emerging Trends in e-Business, Marketing and Consumer Psychology (GJETeMCP) An Online International Research Journal, Vol1, No.2 , Pp.269 – 281 .

    Peng, L. & Wang, Q. (2006). Impact of Relationship Marketing Tactics (RMTs) on Switchers and Stayers in a Competitive Service Industry, Journal of Marketing Management, V.22, Pp.25-59.

    Schaubroeck, J., Lam, S., Peng, A.(2020) . Can peers’ ethical and transformational leadership improve coworkers’service quality? A latent growth analysis, "journal Organizational Behavior and Human Decision Processes. Vol. 133, Pp.45–58.

    Shammout, A. (2017). Evaluating an extended relationship marketing model for Arab guests of five-star hotels. Victoria University Melbourne.

    Sun , H . (2010) . Transferring Attributes of E-Commerce Systems into Business Benefits: A Relationship Quality Perspective , journal of Electronic Commerce Research , Vol.11, No.2, Pp.92 – 109 .

    Vazifehdust ,H. , Shahnavazi ,A. , Jourshari , M. & Toochaei , R. (2012) . Assessment the Impact of Relationship Marketing Tactics on Relationship Quality and Customers Loyalty (Case Study: Mellat Bank, the City of Rasht) , Journal of Basic and Applied Scientific Research , Vol.2 , No.9 , Pp. 9724-9729.

    Yu, T .& Tung, F . (2013) .Investigating effects of relationship marketing types in life insurers in Taiwan , Journal of Service Theory and Practice, Vol. 23, No.2, Pp.

    Zeithaml, V. &Bitner , M. (2014) .Services Marketing – Integrating Customer Focus Across The Firm, New York, McGraw-Hill.

    Zhang, Y., Feick, L.&  Mittal, V. (2019) . How males and females differ in their likelihood of transmitting negative word of mouth, Journal of Consumer Research, inc., Vol. 40, April.Pp.1097- 1108 .