إطار مقترح للعلاقة بين أخلاقيات التعامل الإلکتروني و قرار شراء العقارات. ( دراسة تطبيقية على سوق العقارات في ليبيا )

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلفون

1 جامعة المنصورة

2 جامعة المنصوة

المستخلص

الملخص:
     هدفت الدراسة إلى بيان تأثير أبعاد أخلاقيات التعامل الإلکتروني على قرار شراء العقارات، حيث سعى الباحثون في ضوء مشکلة الدراسة إلى وضع إطار عام وشامل للعلاقة بين أخلاقيات التعامل الإلکتروني ککل و قرار شراء وبيع العقارات في سوق العقارات الليبي، ومعرفة درجة الارتباط المعنوي بين کل أبعاد أخلاقيات التعامل الإلکتروني: المصداقية، الخصوصية، أمن المعاملات، عدم الخداع التسويقي، تسليم الخدمة وقرار شراء العقارات. وقد تم الاعتماد فى تجميع البيانات على قائمتى استقصاء ؛ الاولى خاصة بعملاء المواقع الإلکترونية المتخصصة في التسويق العقاري، والأخرى خاصة بالوکلاء والشرکات العقارية، وکان حجم کل العينة ( ن =384) مفرة لکل عينة، تم استيفائهما من عملاء ووکلاء المواقع الإلکترونية المتخصصة في شراء وبيع العقارات في السوق الليبي عبر منصات التواصل الاجتماعي وبالتحديد على موقعي (الفيسبوک والواتس آب)، وذلک من خلال الاعتماد على موقع (Google Drive)، عبر تصميم قائمتي الاستقصاء ، وذلک من خلال استخدام العينة الشبکية (کرة الثلج)، وتم تحليل البيانات باستخدام برنامج ( SPSS, v.26)، وتوصلت نتائج الدراسة إلى وجود تأثير معنوى لأبعاد أخلاقيات التعامل الالکتروني: الخصوصية، المصداقية, أمن المعاملات، عدم الخداع التسويقي, تسليم الخدمة على قرار الشراء العقارات في ليبيا, وبالتالي توصل الباحثون من خلال نتائج الدراسة الى معنوية العلاقة بين أخلاقيات التعامل الالکتروني وقرار الشراء والبيع العقاري , والتي تشير الى أن زيادة ممارسات أخلاقيات التعامل الالکتروني تؤدي الى زيادة فعالية قرارات الشراء والبيع العقاري بالنسبة للعملاء أو الوکلاء.
 
The study aimed to show the impact of the dimensions of Online Business Ethics ‎on Decision to Purchase Real Estate, where the researchers sought, in light of the study problem, to develop a general and comprehensive framework for the relationship between the Online Business Ethics as a whole and the decision to buy and sell real estate in the Libyan real estate market, and to know the degree of moral correlation between all dimensions of Online Business Ethics: credibility, privacy, transaction security, lack of marketing deception, service delivery and Decision to Purchase Real Estate. The data collection was based on two survey lists; The first is for clients of websites specialized in real estate marketing, and the other is for agents and real estate companies. The size of each sample (n = 384) was for each sample. They were met by clients and agents of websites specialized in buying and selling continents in the Libyan market through social media platforms, specifically on my website. Facebook and WhatsApp, by relying on Google Drive, by designing two survey lists, through the use of the network sample (snowball). The specified period, and the data were analyzed using the program (Spss,v.26). The results of the study found a significant impact on the dimensions of the ethics of electronic dealing: privacy, credibility, transaction security, lack of marketing deception, delivery And providing the service on Decision to Purchase Real Estate in Libya, and therefore the researchers reached through the results of the study to the moral relationship between the ethics of electronic dealing and Decision to Purchase Real Estate, which indicates that increasing the practices of electronic dealing ethics leads to an increase in the effectiveness of real estate buying and selling decisions for clients or agents

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية


  1.     أولاً / المراجع العربية :

    1. الجبوري، علي عبودي نعمة والذبحاوي، سناء جاسم محمد (2020). أثر الخداع التسويقي في قرار الشراء الإلکتروني: دراسة استطلاعية لطلاب قسم إدارة الأعمال - کلية الإدارة والاقتصاد في الجامعات العراقية ، جامعة الموصل ، مج 39 ، ع 128 ، تنمية الرافدين ، کلية الإدارة والاقتصاد ، ، العراق ، ص ص 130-149.
    2. الدکروري, محمد السعيد عبد الغفار، (2018) ، " توسيط الکلمة المنطوقة الإلکترونية في العلاقة بين أخلاقيات البيع الإلکتروني والثقة الإلکترونية "- دراسة تطبيقية على عملاء مواقع التسوق الإلکتروني في مصر، رسالة  دکتوراه , کلية التجارة – جامعة المنصورة.
    3. زيادات ، عاکف يوسف ، (2014)، سلوک المستهلک ، الطبعة الأولى، دار زمزم للنشر.
    4. طه طارق ،(2008) إدارة التسويق ، دار الجامعة الجديدة ، الإسکندرية ، جمهورية  مصر العربية.
    5. منصور, عبد الخالق نصر الله ، (2017)، " توسيط جودة العلاقة الإلکترونية مع العملاء في الربط بين أخلاقيات التعامل وسلوکيات المؤيدين للعلامة – دراسة ماجستير مطبقة على نزلاء الفنادق (خمس نجوم) بالجزائر ، کلية التجارة – جامعة المنصورة.
    6. المنصور، کاسر نصر، ( 2006) ، " سلوک المستهلک مدخل الإعلان، الطبعة الأولى ، دار الحامد للنشر والتوزيع.

        ثانياً / المراجع الإجنبية:

    1)       ‏Agag ,Gomaa , and Elbetagi , Ibrahim(2014)," E-retailing Ethics in Egypt and Its Effect on Customer Repurchase Intention" , "IFIP Advances in Information and Communication Technology" , 431, pp.1-14.

    2)       Agag, G., & Elbeltagi, I. (2013). A framework for electronic business ethics: a comparison study between the UK and Egypt.‏

    3)       Agag, Gomaa ,and El-Masry, Ahmed A.(2016)," Understanding the determinants of hotel booking intentions andmoderating role of habit"," International Journal of Hospitality Management " ,54,pp. 52–67..

    4)       Al-azzam, A. F., & Al-mizeed, K. (2021). The Effect of Digital Marketing on Purchasing Decisions: A Case Study in Jordan. The Journal of Asian Finance, Economics and Business, 8(5), 455-463.‏

    5)        Azzadina Irna et al,(2012), Understanding Relationship between Personality Types, Marketing-mix Factors, and Purchasing Decisions, Procedia - Social and Behavioral Sciences 65 ( 2012 ), 352 – 357, p353.

    6)       Belanger، F.، Hiller، JS and Smith، WJ (2002)،"Trustworthiness in electronic commerce: the role of privacy، security، and site site"، Journal of Strategic Information Systems، pp. 245 -70.

    7)       Bhaskar Kumar, Impact of Digital Marketing E-commerce On the Real Estate Industry, (2014), International Journal of Research in Business Management (IMPACT: IJRBM)  ISSN(E) :2321-886X; ISSSN (P):2347-4572 Vol .2 Issue7 , Jul 2014 , 17-22. www.impactjournals.us

    8)       eConomy SEA. (2019). SEA Internet Economy Report 2019. Retrieved ‎from:.https://www.blog.google/documents/47/SEA_Internet_Economy_Report‎_2019.pdf‎

    9)       Elbeltagi, Ibrahim,and Agag, Gomaa(2016)," E-retailing ethics and its impact on customer satisfaction and repurchase intention", " Internet Research",26(1),pp. 288 – 310.

    10)   Fernández, L. M. V., & Pinuer, F. J. V. (2016). Influence of customer value orientation, brand value, and business ethics level on organizational performance. Revista Brasileira de Gestão de Negócios, 18, 05-23.‏

    11)  Gaulden, Dorothea E.(2004)," Business Ethics: A Study Of Ethical Behavior And Organizational Performance Effectiveness " , Ph.D. Dissertation "( Capella University : UMI Dissertation Publishing ).

    12)  Global Ecommerce. (2019), Global Ecommerce Statistics and Trends to ‎Launch Your Business Beyond Borders, Retrived from: ‎https://www.shopify.com/enterprise/globalecommerce-statistics

    13)  Gonan Božac, M., Kostelić, K., Paulišić, M., & Smith, C. G. (2021). Business Ethics Decision-Making: Examining Partial Reflective Awareness. Sustainability, 13(5), 2635.‏

    14)  Hersh, Abdullah,and aladwan, Khalil(2014)," Tourists perceive marketing deception through the promotional mix"," Business Management Dynamics",3(12),pp. 22-30.

    15)  Jang, S., Prasad, A., & Ratchford, B. (2012). How consumers use product reviews in the purchase decision process. Marketing Letters, 23(3), 825-838. Retrieved from http://www.jstor.org/stable/23259252.

    16)  Jones, MG (1991), “Privacy: An Important Marketing Issue in the 1990s,” Journal of Public Policy Marketing, Vol. 10 No. 1, pp. 133--48.

    17)  Kachina, Hagkov. Real Estate Sales and Marketing, (2016), B.Sc. Brno University of Technology, Faculty of Civil Engineering, Institute of Building Economics and Management. Supervisor of the thesis of Dr. Radek Dahanal, 60 p., Brno, Czech Republic...

    18)  Kinsta.com. (2021).Ecommerce Statistics for 2021 – Chatbots, Voice, Omni-‎Channel Marketing. Retrieved from: ‎https://kinsta.com/blog/ecommercestatistics/#:~:text=And%2C%20those%20ecommerce%20sales%20opportunities,%2Dyear%20rate%20of%2015%25. ‎‎05062021‎

    19)  KPMG, (2001): A New Era with Stakeholders: Managing Privacy as a Competition,Feature, KPMG LLP.

    20)  Lehu Jean- Marc, l’encyclopédie du marketing commentée &illustrée ,Eyrolles, 2004- 2002.

    21)  Li, Chia-Ying, & Ku, Yi-Cheng. (2018).The power of a thumbs-up: Will e-‎commerce switch to social commerce?. Taichung, Taiwan: Information & ‎Management

    22)  Lillquvist, E., & Louhiala-Salminen, L. (2014). Facing Facebook: Impression managementstrategies in company-consumer interactions. Journal of Business and TechnicalCommunication, 28(1), 3-30. DOI: 10.1177/1050651913502359.

    23)  Limbu, Y. B., Wolf, M., & Lunsford, D. L. (2011). Consumers' perceptions of online ethics andits effects on satisfaction and loyalty. Journal of Research in Interactive Marketing, 5(1), 71-89. DOI: 10.1108/17505931111121534.

    24)  Nardal, Sinan,and Sahin, Ayse (2011)," Ethical Issues in E-Commerce on the Basis of Online Retailing", Journal of Social Sciences, 7(2),pp. 90-198

    25)  Petcharat, T., & Leelasantitham, A. (2021). A Retentive Consumer Behavior Assessment Model of the Online Purchase Decision-Making Process. Heliyon, e08169.‏

    26)  Rico, David F.(2007)," Effects Of Agile Methods On Website Quality For Electronic Commerce"," Ph.D. Dissertation" (University of Maryland ).

    27)  Roma´n, Sergio(2007)," The Ethics of Online Retailing: A Scale Development and Validation from the Consumers’ Perspective",Journal of Business Ethics,72(2),pp. 131–148.

    28)  Roma´n, Sergio,and Cuestas, Pedro J.(2008)," The Perceptions of Consumers Regarding Online Retailers’ Ethics and Their Relationship with Consumers’ General Internet Expertise and Wordof Mouth: A Preliminary Analysis",Journal of Business Ethics, 83(4) , pp. 641–656.

    29)  Roma´n, Sergio,and Munuera, Jose´ Luis(2005)," Determinants and consequences of ethical behaviour: an empirical study of salespeople"," European Journal of Marketing,"39(5/6),pp. 473-495.

    30)  Rong Zeng,(2013), Attributes Influencing Home Buyers’Purchase Decisions ; A Quantitative Study of the Wuhan Residential Housing Market A thesis Submitted to Southem Cross Business School, Australia Doctor of Business Administration,2013.

    31)  Ruiz, A. H., & Llaguno, M. M. (2012). Ethics on the corporate websites of the main advertising agencies in Spain1/La ética en las webs corporativas de las principales agencias de comunicación publicitaria en España. Comunicación y Sociedad, 25(1), 367-398.

    32)  Saunders, M., Thornhill, A. & Lewis, P. (2009). Research methods for business students. London: Financial Times Prentice Hall.

    33)  Sekaran, U. &Bougie, R., (2016). Research methods for business: A skill building (7) ed. Wily, United Kingdom.

    34)  Sullivan, Yulia W.,& Kim, Dan J.(2018).Assessing the effects of consumers’ ‎product evaluations and trust on repurchase intention in e-commerce ‎environments. New York, UK: International Journal of Information ‎Management

    35)  Wahab, S., Jusoff, K., Al Momani, K. A. M., Noor, N. A. M., & Zahari, A. S. M. (2011). The influence of usability and enjoyment on electronic customer relationship management performance in Jordan mobile communication services. African Journal of Business Management, 5(1), 128-134.‏

    36)  Wearesocial, Digital 2019: Global Internet Use Accelerates, Simon Kemp, ‎Retrived from:.https://wearesocial.com/global-digital-report-2019‎

    37)  Wolfinbarger, Mary,and Gilly, Mary C.(2003)," eTailQ: dimensionalizing, measuring and predicting etail quality"," Journal of Retailing",79(3),pp. 183 - 198.

    38)  Wolin, L. D., & Korgaonkar, P. (2003). Web advertising: Gender differences in beliefs, attitudes and behavior. Internet Research, 13(5), 375-385. DOI: 10.1108/10662240310501658.

    39)  Yang, Z., Van Ngo, Q., & Nguyen, C. X. T. (2020). Ethics of Retailers and Consumer Behavior in E-Commerce: Context of Developing Country With Roles of Trust and Commitment. International Journal of Asian Business and Information Management (IJABIM), 11(1), 107-126.‏