The Impact of Knowledge Inertia on Employee Innovative Behavior: An Applied Study on Public Secondary Schools Teachers in Mansoura City

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلفون

1 Professor of Human Resources Faculty of Commerce, Mansoura University

2 Researcher of Business Administration Faculty of Commerce, Mansoura University

3 Assistant Professor of Business Administration Faculty of Commerce, Mansoura University

المستخلص

    Abstract:
This study aims to determining the impact of knowledge inertia on employee innovative behavior. A questionnaire was used to collect data from 353 teachers of public secondary schools in Mansoura city (with 90.93% response rate). Multiple Regression analysis was employed to test the research hypotheses using the software (SPSS V.25). The study findings showed that there aren’t significant differences between public secondary schools teachers’ perceptions regarding the study variables (knowledge inertia- employee innovative behavior) according to their demographic characteristics (age and gender), Furthermore, the study reveals that there is a significant negative impact of knowledge inertia on idea generation. Moreover, knowledge inertia has a significant negative impact on idea promotion. Finally, the results shows that knowledge inertia has a significant negative impact on idea implementation. Also, theoretical and practical implications were presented in addition to future research suggestions.
 
الملخص
   استهدفت هذه الدراسة تحديد تأثير جمود المعرفة على السلوك الابتكاري للموظف. واعتمد البحث على قائمة الاستقصاء لجمع البيانات من 353 معلمًا بالمدارس الثانوية الحكومية بمدينة المنصورة (بنسبة استجابة 90.93%). وتم استخدام تحليل الانحدار المتعدد لاختبار فروض البحث باستخدام برنامج (SPSS V.25). وأشارت النتائج إلى عدم وجود فروق معنوية بين آراء معلمي المرحلة الثانوية بالمدارس الحكومية فيما يخص متغيري (جمود المعرفة، السلوك الابتكاري) وفقاً لخصائصهم الديمغرافية (العمر، النوع). بالإضافة إلى وجود تأثير معنوي سلبي لجمود المعرفة على توليد الأفكار. كما توصلت إلى وجود تأثير معنوي سلبي لجمود المعرفة على ترويج الأفكار. وأكدت النتائج وجود تأثير معنوي سلبي لجمود المعرفة على تنفيذ الأفكار. كما تم عرض المساهمات النظرية والعملية بالإضافة إلى مقترحات لبحوث مستقبلية.  
 

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية