THE ORGANIZATIONAL RESILIENCE MEDIATING ROLE ON THE RELATIONSHIP BETWEEN ORGANIZATIONAL LEARNING CAPABILITIES AND ORGANIZATIONAL EFFECTIVENESS: THE CATALYTIC ROLE OF TRANSFORMATIONAL LEADERSHIP الدور الوسيط للمرونة التنظيمية في العلاقة بين قدرات التعلم التنظيمي والفعالية التنظيمية: الدور المحفز للقيادة التحويلية

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلفون

1 أستاذ إدارة الأعمال المساعد قسم إدارة الأعمال كلية الأعمال – جامعة الإسكندرية

2 أستاذ الدراسات التنظيمية قسم إدارة الأعمال كلية الأعمال – جامعة الإسكندرية

المستخلص

Abstract
Why do some organizations possess the capability of bouncing-back from disruptions quickly? The answer of that question lies in the fact that business environments are known with substantive changes, uncertainties, and disruptions more than ever before. Hence, different organizations need to search for useful tools, mechanisms, and conditions to proactively anticipate, cope, and adapt with those challenges; in other words, to become more resilient in order to survive. In light with this, the current research is interested in studying organizational learning capabilities as a main factor helping organizations to survive, sustain their operations and achieve higher organizational effectiveness. It also seeks for investigating organizational resilience as a mechanism underlying the relationship between organizational learning capabilities and organizational effectiveness; in addition to testing the transformational leadership as a catalyst in increasing the role of organizational learning capabilities in leveling up the resilience of organizations in crises.
To achieve those objectives, the current research was conducted using a self-administered questionnaire on a convenient sample consisting of 435 respondents, working in different private service, industrial and commercial organizations. Both of the statistical package of SPSS, and the Structural Equation Modelling analysis using the AMOS program have been applied for testing the hypothesized framework. The research findings came to verify the proposed theoretical framework, such that a positive influence of organizational learning capabilities on organizational effectiveness has been reported. The results have also stressed on the partial mediating role of organizational resilience on the above-mentioned relationship; in addition to the moderating role of transformational leadership as a favorable condition in strengthening the organizational learning capabilities-organizational resilience relationship. It finally introduces several suggestions and implications for both future research and business practitioners to ensure different factors, mechanisms, and conditions for achieving higher organizational effectiveness levels, especially within disturbances and hard times.
ملخص الدراسة
لماذا تمتلك بعض المنظمات القدرة على الارتداد والرجوع سريعا خلال فترات الاضطرابات؟ تكمن إجابة هذا السؤال في حقيقة أن بيئة الأعمال تتصف بعدم التأكد، بالإضافة إلى حدوث العديد من التغييرات الجوهرية، والأزمات بدرجة أكبر مما كانت عليه في الماضي. لذلك، يجب على المنظمات المختلفة  التعرف على الأدوات والآليات والظروف الملائمة لكى تتمكن من التوقع المسبق والتصدي والتكيف مع هذه التحديات؛ بمعنى آخر، أن تكون أكثر مرونة حتى يمكنها البقاء والصمود. وفي ضوء ما سبق، تسعى الدراسة الحالية إلى التعرف على دور قدرات التعلم التنظيمي كأحد العوامل الرئيسية التي تساعد المنظمات على البقاء، والحفاظ على العمليات التي تقوم بها، وكذلك تحقيق مستويات أعلى من الفعالية التنظيمية. وتهدف الدراسة أبضا لاختبار الدور الذي تلعبه المرونة التنظيمية كاحدى الآليات التي تتم من خلالها عملية تأثير قدرات التعلم التنظيمي على الفعالية التنظيمية؛ بالإضافة إلى اختبار دور القيادة التحويلية كوسيط تفاعلي يعمل على تقوية العلاقة بين قدرات التعلم التنظيمي والمرونة التنظيمية.
ولتحقيق أهداف الدراسة، فقد تم القيام بعملية تجميع البيانات باستخدام قائمة استقصاء، تم توزيعها على عينة ميسرة تبلغ 435 مفردة، من العاملين في العديد من منظمات القطاع الخاص في مجال الخدمات، والمجال الصناعي، والمجال التجاري. وقد تم استخدام تطبيقات كل من SPSS، بالإضافة إلى نموذج المعادلة الهيكلية باستخدام برنامج AMOS لاختبار اطار الدراسة المقترح. وقد أوضحت نتائج الدراسة قبول الاطار المقترح، حيث أشارت هذه النتائج إلى أن قدرات التعلم التنظيمي تؤثر تأثيرا ايجابيا على الفعالية التنظيمية. كما أكدت النتائج على أن المرونة التنظيمية تلعب دور الوسيط الجزئي في العلاقة السابق الإشارة إليها؛ بالإضافة إلى دور الوسيط التفاعلي الذي تلعبه القيادة التحويلية كاحدى الظروف الملائمة التي تعمل على تقوية العلاقة بين قدرات التعلم التنظيمي والمرونة التنظيمية. وتقدم الدراسة أيضا العديد من التوصيات والمقترحات لكل من الباحثين والممارسين في مجال الأعمال لضمان توفير العوامل والآليات والظروف المهيئة لتحقيق مستويات أعلى من الفعالية التنظيمية، وبصفة خاصة أثناء مرور المنظمات بالأزمات والأوقات الصعبة.

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية