دور الإعلان الفكاهي في تعزيز مكانة العلامة لدى عملاء شركات اتصالات الهاتف المحمول بمصر The role of humorous advertising in enhancing brand positioning among customers of mobile telecommunications companies in Egypt.

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلفون

1 أستاذ التسويق والإعلان كلية التجارة_ جامعة المنصورة

2 قسم إدارة الأعمال كلية التجارة_ جامعة المنصورة

3 مدرس إدارة الأعمال - كلية التجارة_ جامعة المنصورة

10.21608/alat.2024.386160

المستخلص

ملخص البحث
تعد الإعلانات إحدى الأدوات الرئيسية التي تعتمد عليها الشركات لتعزيز مكانتها وزيادة وعي العملاء بعلامتها التجارية. ومن بين أنواع الإعلانات المختلفة، يحتل الإعلان الفكاهي مكانة متميزة نظرًا لقدراته الفريدة في جذب انتباه الجمهور وترك انطباع دائم لديهم. يهدف هذا البحث إلى دراسة دور الإعلان الفكاهي في تعزيز مكانة العلامة التجارية، مع التركيز بشكل خاص على عملاء شركات اتصالات الهاتف المحمول في مصر. تم تجميع البيانات الأولية لهذه الدراسة باستخدام عينة الإنترنت الاعتراضية، والتي بلغ عددها 384 فردًا من عملاء شركات الاتصالات المصرية. وتم تحليل البيانات باستخدام معامل الارتباط بيرسون واسلوب الانحدار المتعدد، وأظهرت النتائج وجود تأثير معنوي إيجابي بين أبعاد الإعلان الفكاهي مجتمعة (فكاهة التقارب، فكاهة تعزيز الذات، الفكاهة المحبطة للذات، الفكاهة العدوانية) وأبعاد مكانة العلامة (هوية العلامة، صورة العلامة، الوعي بالعلامة، اتصالات العلامة، شخصية العلامة). وقدم البحث مجموعة من التوصيات لتقديم رؤى تساعد الشركات في تحسين استراتيجياتها الإعلانية وزيادة فعاليتها في السوق.
 
Abstract
Advertisements are one of the main tools companies rely on to enhance their market position and increase customer awareness of their brand. Among the various types of advertisements, humorous advertising holds a distinguished position due to its unique ability to attract audience attention and leave a lasting impression. This research aims to study the role of humorous advertising in enhancing brand positioning, with a particular focus on the customers of mobile telecommunication companies in Egypt. Primary data for this study was collected using an intercept internet sample, consisting of 384 customers of Egyptian telecommunication companies. The data was analyzed using Pearson correlation and multiple regression methods. The results showed a significant positive impact of combined dimensions of humorous advertising (affiliative humor, self-enhancing humor, self-defeating humor, aggressive humor) on brand positioning dimensions (brand identity, brand image, brand awareness, brand communications, brand personality). The research provided a set of recommendations to offer insights that help companies improve their advertising strategies and increase their effectiveness in the market.

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية