The effect of workplace gossip on faculty members performance: a moderated mediation model of performance pressure and coping.

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلفون

1 Lecturer of Business Administration Faculty of Commerce- Zagazig University mmosa@zu.edu.eg

2 Associate Professor of Business Administration Faculty of Commerce- Zagazig University SEMuhamed@commerce.zu.edu.eg

10.21608/alat.2024.390045

المستخلص

 
ملخص:
تتناول الدراسة الحالية قياس الأثر الوسيط لضغوط الأداء، والأثر المعدل للتأقلم في العلاقة بين الثرثرة في مكان العمل والأداء الوظيفي لمعاوني أعضاء هيئة التدريس بجامعة الزقازيق. واستنادًا إلى نظرية الحفاظ على الموارد (COR)، ونظرية المعالجة الاجتماعية، ونظرية معالجة المعلومات الاجتماعية (SIP)، ونظرية التبادل الاجتماعي (SET)، ونظرية التعامل مع الضغوط، صاغ الباحثان نموذج البحث. بعد ذلك، تم اختبار نموذج القياس وفروض البحث من خلال أسلوب النمذجة الهيكلية بطريقة المربعات الصغرى الجزئية SEM-PLS على بيانات الاستقصاء عبر الإنترنت لـ 300 مفردة. توصلت النتائج إلى أن الثرثرة السلبية تؤثر سلبًا على الأداء الوظيفي وتؤثر إيجابيًا على ضغوط الأداء. كما أشارت النتائج إلى أن ضغوط الأداء تتوسط العلاقة بين الثرثرة السلبية والأداء الوظيفي. وللتأقلم دور معدل إيجابي في العلاقة بين ضغوط الأداء والأداء الوظيفي. كما تقدم نتائج الدراسة رؤية شاملة لكيفية استفادة كليات جامعة الزقازيق من الثرثرة التنظيمية في توفير ضغوط أداء تعزز الأداء الوظيفي. وتؤكد الدراسة على أهمية قيام معاوني أعضاء هيئة التدريس بجامعة الزقازيق بتحليل ظروف العمل بشكل واع، مما يحثهم على بذل المزيد من الجهود للاستفادة من الثرثرة التنظيمية في توفير ضغوط الأداء التي تحقق مستويات مرتفعة من الأداء الوظيفي لمعاوني أعضاء هيئة التدريس بجامعة الزقازيق.
 
 
  
Abstract
The current study addresses the measurement of the mediating effect of performance pressure and the moderating effect of coping in the relationship between workplace gossip and job performance among the faculty members at Zagazig University. Based on the Conservation of Resources (COR) theory, Social Processing Theory, Social Information Processing (SIP) theory, Social Exchange Theory (SET), and Stress Coping Theory, the researchers developed the research model. The measurement model and research hypotheses were then tested using the Partial Least Squares Structural Equation Modeling (SEM-PLS) method on online survey data from 300 respondents. The results revealed that negative gossip negatively affects job performance and positively influences performance pressure. Additionally, the findings indicated that performance pressure mediates the relationship between negative gossip and job performance. Coping plays a positive moderating role in the relationship between performance pressure and job performance. The study also offers a comprehensive insight into how the faculties of Zagazig University can utilize organizational gossip to create performance pressures that enhance job performance. The study emphasizes the importance of faculty members at Zagazig University consciously analyzing workplace conditions, encouraging them to make greater efforts to leverage organizational gossip in generating performance pressures that lead to higher levels of job performance among the faculty members at the university.
 

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية