اثر الانتهازية الادارية ونرجسية المدير التنفيذي على ادارة الارباح – دراسة تطبيقية

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

أكاديمية أخبار اليوم

المستخلص

المستخلص
هدفت هذه الدراسة الى التناول النظري التحليلي والتجريبي لممارسات إدارة الأرباح الثلاثة في ظل الانتهازية الادارية ونرجسية المدير التنفيذي ، وتحديد ما إذا كانت بواقي نماذج الانحدار الأصلية يمكن ردها إلى التطبيق الانتهازي لممارسات إدارة الأرباح، أم إلى التطبيق النرجسي لممارسات إدارة الأرباح، أم إلى كلاهما، وتحديد مدى تأثر الممارسات الانتهازية والنرجسية لإدارة الأرباح، كل على حدة، بمتغيرات مختلفة للشركة ، ولتحقيق هدف الدراسة الحالي، فقد اعتمد الباحث على عينة من (998) مشاهدة ، وقد تم قياس مدى تطبيق ممارسات إدارة الأرباح الثلاث في ضوء الرجوع إلى الدراسات السابقة ذات الصلة McVay (2006); Roychowdhury (2006); Dechow et al. (1995). وتم قياس الممارسات الانتهازية والنرجسية لإدارة الأرباح من خلال تقدير نماذج لانحدار بواقي نماذج الانحدار الأصلية على متغيرات مراحل الشركة والمتغيرات الرقابية وقد تم استخدام المكون المُفسر بنماذج انحدار بواقي نماذج الانحدار الأصلية على متغيرات مراحل الشركة لقياس الممارسات النرجسية لإدارة الأرباح، واستخدام مكونها غير المُفسر لقياس الممارسات الإنتهازية لإدارة الأرباح ، وقد أشارت نتائج الدراسة إلى مساهمة أغلب نماذج الانحدار الأصلية في تحويل جزء من التأثير المالي للأحداث الاقتصادية الحقيقية إلى بواقي تلك النماذج قبل تضمينها بمتغيرات مراحل الشركة. كما أظهرت النتائج أيضاً تأثير مراحل الدخول إلى السوق والتغيير والتدهور(مرحلتي النمو والنضج) تأثيراً طردياً (عكسياً) معنوياً على مدى تطبيق بعض ممارسات إدارة الأرباح. وأشارت النتائج أيضاً إلى التأثير المعنوي لعدد أكبر من متغيرات مراحل الشركة على مدى تطبيق الممارسات النرجسية لإدارة الأرباح. وأخيراً، خلصت النتائج - بعد تحييد إشارة بواقي نماذج المرحلة الأولى - إلى تطبيق ممارسات إدارة الأرباح انتهازياً في مختلف مراحل الشركة.
 
The Impact of Managerial Opportunism and CEO Narcissism on Earnings Management – An Empirical Study
Abstract:
This study aims to provide a theoretical, analytical, and empirical examination of the three earnings management practices in the context of managerial opportunism and CEO narcissism. It seeks to determine whether the residuals of the original regression models can be attributed to opportunistic earnings management practices, narcissistic earnings management practices, or both. Additionally, the study examines the extent to which opportunistic and narcissistic earnings management practices are influenced separately by different company-specific variables. To achieve these objectives, the researcher utilized a sample of 998 observations. The application of the three earnings management practices was measured based on previous related studies, including McVay (2006), Roychowdhury (2006), and Dechow et al. (1995). The opportunistic and narcissistic earnings management practices were assessed by estimating the regression residuals of the original regression models based on company lifecycle variables and control variables. The explained component of the regression residuals was used to measure narcissistic earnings management practices, while the unexplained component was used to measure opportunistic earnings management practices. The study's findings indicate that most original regression models contribute to shifting part of the financial impact of real economic events into the residuals before incorporating company lifecycle variables. The results also reveal that market entry, change, and decline phases (growth and maturity stages) have a significant positive (or negative) correlation with the extent of certain earnings management practices. Additionally, a greater number of company lifecycle variables were found to significantly influence the application of narcissistic earnings management practices. Finally, after neutralizing the sign of the first-stage model residuals, the findings confirm that opportunistic earnings management practices are applied across various company lifecycle stages.
 

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية