دور التـسويق الالكتــروني في تفعيــل الشمــول المــالــي The role of e-marketing in activating financial inclusion

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلفون

1 أستاذ التسويق والإعلان كلية التجارة جامعة المنصورة

2 أستاذ إدارة الأعمال المساعد كلية التجارة جامعة المنصورة

3 كلية التجارة ـ جامعة المنصورة

المستخلص

ملخص الرسالة:
هدفت الدراسة الحالية إلى تحديد ما إذا كانت هناك فروق بين آراء العملاء محل الدراسة في إدراك أبعاد التسويق الالكتروني لتفعيل الشمول المالي، بالإضافة إلى بيان طبيعة العلاقة بين درجة تأثير بطاقة الائتمان على تعزيز الشمول المالي، والتعرف على درجة تأثير شبكات الانترنت على تعزيز الشمول المالي، وكذلك الوقوف على درجة تأثير خدمة التليفون على تعزيز الشمول المالي، وقد تم إعداد قائمة استبيان لجمع البيانات اللازمة لدراسة هذه العلاقة، حيث بلغ عدد القوائم 384 قائمة وتم استخدام الإحصاء الوصفي، وتحليل المسار من خلال برامج التحليل الاحصائي لتحليل البيانات.
وتوصلت الدراسة إلى وجود علاقة ارتباط طردية ذات دلالة إحصائية بين كل بعد من الأبعاد السبعة للتسويق الإلكتروني وبعضها البعض والمتمثلة في (إضفاء طابع الشخصية، السرية، خدمة العملاء، المجتمع الإلكتروني، الموقع، الأمن، تنشيط المبيعات)، كما توصلت لوجود علاقة ارتباط طردية ذات دلالة إحصائية بين كل بُعد من الأبعاد الثلاثة للشمول المالي وبعضها البعض والمتمثلة في (الوصول ، الجودة ، الاستخدام).
Abstract
       The current study has aimed to determine if there have been differences between customers’ opinions, which are under study, in realizing e-marketing dimensions to activate financial inclusion, in addition to showing the nature of The relationship between the degree of influence of the credit card on enhancing financial inclusion, and identifying the degree of influence of Internet networks on enhancing financial inclusion, as well as standing on the degree of influence of the telephone service on enhancing financial inclusion. A list of questionnaires have been  prepared to collect the necessary data to study this relationship, as the number of lists reached 384, and descriptive statistics and path analysis have been used through statistical analysis programs to analyze the data.
The study concluded that there is a statistically significant direct correlation between each of the seven dimensions of e-marketing and each other, represented in (personality, confidentiality, customer service, electronic community, website, security, and sales activation).
It has also found that there is statistically significant direct correlation between each of the three dimensions of financial inclusion and each other are represented in (access, quality, and the use).

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية