تأثير متطلبات التحول الرقمي على تعظيم الميزة التنافسية المستدامة: "بالتطبيق على الفنادق فى محافظة القاهرة"

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلفون

1 استاذ التسويق قسم ادارة الأعمال ووكيل كلية التجارة للدراسات العليا والبحوث كلية التجارة ـ جامعة المنصورة

2 قسم ادارة الاعمال كلية التجارة ـ جامعة المنصورة

المستخلص

الملخــص:
هدف هذا البحث إلى معرفة تأثير متطلبات التحول الرقمى على تعظيم الميزة التنافسية المستدامة "بالتطبيق على الفنادق فى محافظة القاهرة"، وقد استخدم الباحث المنهج الوصفى التحليلى لهذا الغرض، وتم استخدام قائمة الاستقصاء كأداة رئيسية لجمع البيانات، وبلغ حجم مجتمع البحث للعاملين البالغ عددهم (19916 مفردة) فى المنشآت الفندقية بمحافظة القاهرة بجمهورية مصر العربية وعلى وجه التحديد المنشآت الفندقية ذات تصنيف خمس نجوم والبالغ عددها (23 فندق), وإن حجم العينة الممثلة لهذا المجتمع من العاملين تتكون من (377 مفردة) بحجم مجتمع (18274)، وبلغ عدد الاستمارات الصحيحة القابلة للتحليل (334) استمارة وبلغت نسبة الاسترداد  (88.59%)، والمنشآت الفندقية ذات تصنيف ثلاث نجوم والبالغ عددها (23 فندق) وحجم العينة الممثلة لهذا المجتمع من العاملين تتكون من (312 مفردة) بحجم مجتمع (1642)، وبلغ عدد الاستمارات الصحيحة القابلة للتحليل (276) استمارة وبلغت نسبة الاسترداد  (88.46%)، وقد إعتمد الباحث فى اختيار هذه العينة على أسلوب عينة كرة الثلج فى المنشآت الفندقية ذات تصنيف خمس وثلاث نجوم خلال فترة التطبيق، ولقد تم استخدام برنامج التحليل الإحصائى (SPSS) لإدخال ومعالجة وتحليل البيانات واختبار الفرضيات، وقد توصلت نتائج البحث إلى أن متطلبات التحول الرقمى تحقق أهداف المنشآت الفندقية عن طريق التكامل بين أبعاد متطلبات التحول الرقمى حيث أثبت البحث من خلال الفرض الرئيسي أنه يوجد تأثير معنوى إيجابى مباشر لمتطلبات التحول الرقمى على تعظيم الميزة التنافسية المستدامة فى المنشآت الفندقية. كما توصلت الدراسة بوجود فروق ذات دلالة إحصائية بين أراء المديرين والعاملين فى المنشآت الفندقية ذات التصنيف الخمس نجوم والمنشآت الفندقية ذات تصنيف الثلاث نجوم فيما يتعلق بأبعاد متطلبات التحول الرقمى حيث أشارت النتائج أن اتجاهات مفردات العينة فى المنشآت الفندقية ذات التصنيف الخمس نجوم تميل إلى الموافقة بنسبة (79.99%) ويرجع ذلك لإدراكهم بأهمية استخدام وتبنى هذه التقنيات الحديثة أما اتجاهات مفردات العينة فى المنشآت الفندقية ذات تصنيف الثلاث نجوم تميل الى عدم الموافقة بنسبة (44.74%). وفى ضوء نتائج الدراسة تم التوصل لمجموعة من التوصيات موجهة للمديرين والعاملين فى المنشآت الفندقية من أهمها توجيه الاستثمار نحو تدريب الموظفين على استخدام التكنولوجيا الرقمية، استكشاف فرص الابتكار من خلال التعاون مع شركات ناشئة في مجال التكنولوجيا، يوصى بتطوير حملات توعية داخلية للفنادق بالأخص الثلاث نجوم لفهم فوائد وأهمية التحول الرقمي وتشجيعهم على اعتماد هذه التقنيات، التشجيع على الاستثمار في تحديث البنية التحتية الرقمية لتحسين فعالية العمليات وجودة الخدمة مما يساهم في تحقيق ميزة تنافسية أكبر، تطوير برامج تدريب مستمرة لتعزيز مهارات الموارد البشرية الرقمية وتحفيزها على التطبيق الفعال للتكنولوجيا الرقمية، تشجيع الفنادق على تبني ثقافة تنظيمية رقمية تعزز المرونة والإبداع في إدارة العمليات وتقديم الخدمات، ينصح بتكامل حلول الأمان الرقمي لضمان حماية البيانات وتعزيز الثقة لدى العملاء.
The aim of this research is to know the impact of digital transformation requirements on maximizing sustainable competitive advantage "by applying it to hotels in Cairo Governorate". The researcher used the descriptive analytical approach for this purpose, and the survey list was used as the main tool for collecting data. A survey directed to managers and workers was used. The size of the research community was represented by (19,916 individuals) workers in hotel establishments in the Cairo Governorate in the Arab Republic of Egypt, specifically five-star hotel establishments, numbering (23 hotels), and the size of the sample representing this community of workers consists of (377 items) with a population size of (18,274). The number of valid questionnaires that can be analyzed was (334) and the recovery rate was (88.59%). The number of three-star hotel establishments is (23 hotels), and the size of the sample representing this population of workers consists of (312 items) with a population size of (1642). The number of valid questionnaires that could be analyzed was (276) questionnaires and the recovery rate was (88.46%). In selecting this sample, the researcher relied on the snowball sampling method in hotel establishments with a five - and three - star rating during the application period. The statistical analysis program (SPSS) was used to enter, process, and analyze data and test hypotheses. The research results concluded that digital transformation requirements achieve the goals of hotel establishments through integration between the dimensions of digital transformation requirements. The research proved through the main hypothesis that there is an impact direct positive significance of the digital transformation requirements to maximize sustainable competitive advantage in hotel establishments. The study also found that there are statistically significant differences between the opinions of managers and workers in five-star hotel establishments and three-star hotel establishments with regard to the dimensions of digital transformation requirements. The results indicated that the trends of the sample items in five-star hotel establishments tend to agree by (79.99%). This is due to their awareness of the importance of using and adopting these modern technologies, while the trends of the sample items in three-star hotel establishments tend to disagree with a percentage of (44.74%). In light of the results of the study, a set of recommendations directed to managers and workers in hotel establishments were reached. The most important of which are: directing investment towards training employees to use digital technology, exploring innovation opportunities through cooperation with emerging companies in the field of technology, developing internal awareness campaigns for hotels, especially three-star hotels, to understand the benefits and importance of digital transformation and encouraging them to adopt these technologies, encouraging investment in modernizing the digital infrastructure to improve the effectiveness of operations and quality of service, which contribute to achieve a greater competitive advantage, developing continuous training programs to enhance the skills of digital human resources and motivating them to effectively apply digital technology, encouraging hotels to Adopt a digital organizational culture that enhances flexibility and creativity in managing operations and providing services and integrating digital security solutions to ensure data protection and enhance customer confidence.

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية