تأثير الدوافع الريادية على الشغف الريادي "دراسة تطبيقية على طلاب الدراسات العليا في جامعة المنصورة"

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

مدرس إدارة الاعمال

المستخلص

الملخص
     يهدف هذا البحث إلى دراسة أثر وقوة العلاقة بين أبعاد الدوافع الريادية (الحاجة الي الانجاز، الحاجة الي الاستقلال، الدافع لتحقيق الثروة، السخاء البيئي) وأبعاد الشغف الريادي ( شغف التأسيس، شغف الابتكار، شغف التطوير)، بالتطبيق على 384 مفردة من طلاب الدراسات العليا بجامعة المنصورة، تم إعداد قائمة استقصاء لجمع البيانات اللازمة لبحث هذا التأثير وقد تم استخدام أسلوب الانحدار المتعدد لاختبار فروض البحث عن طريق استخدام البرنامج الإحصائي (Spss Version  25) وقد تم تحليل الارتباط بين متغيرات الدراسة، واختبار فروض الدراسة لمعرفة العلاقة بين متغيرات الدراسة.
    أظهرت النتائج وجود تأثير ايجابي معنوي لأبعاد الدوافع الريادية (الحاجة الي الانجاز، الحاجة الي الاستقلال، الدافع لتحقيق الثروة، التهيئة البيئية) على أبعاد الشغف الريادي (شغف التأسيس، شغف الابتكار، شغف التطوير)، وفي ضوء ما أسفرت عنه نتائج البحث تم اقتراح مجموعة من التوصیات لزيادة الدافع الريادية لدة طلاب الدراسات العليا بجامعة المنصورة، وزيادة مستوى الشغف لديهم.
 
Abstract:
        
   This research aims to study the direction and strength of the relationship between the dimensions of Entrepreneurial motivations (Achievement Striving or Need for Achievement، Desire for Independence، Desire for Wealth، Environmental Munificence) and the dimensions of Entrepreneurial Passion (Passion for founding، Passion for inventing، Passion for developing), the number of correct lists reached 384. The multiple regression method was used to test the research hypotheses by using the statistical program (Spss Version 25), and the correlation between the study variables was analyzed. Test the study hypotheses to find out the relationship between the study variables based on the SPSS program.
  There is positive and significant impact of the dimensions of entrepreneurial motives (Achievement Striving or Need for Achievement، Desire for Independence، Desire for Wealth، Environmental Munificence) on the dimensions of entrepreneurial passion (Passion for founding، Passion for inventing،  Passion for developing), and in light of the results of the research, a set of recommendations were proposed To increase the entrepreneurial motivation of postgraduate students at Mansoura University, and to increase the level of passion. 
 

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية