(تأثير العوامل الخمسة الكبرى للشخصية على الإبداع الإداري دراسة تطبيقية على العاملين بشركات اتصالات الهاتف المحمول باليمن)

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلفون

1 أستاذ إدارة الأعمال المساعد كلية التجارة- جامعة المنصورة

2 بكلية التجارة جامعة المنصورة

المستخلص

الملخص:
تستهدف هذه الدراسة التعرف على طبيعة العلاقة بين العوامل الخمسة الكبرى للشخصية والإبداع الإداري لدى العاملين بشركات اتصالات الهاتف المحمول في اليمن، والتحقق من تأثير العوامل الخمسة الكبرى للشخصية (الانبساط، العصابية، الانفتاح على الجديد، القبول، الوعي) على الإبداع الإداري بأبعادة المختلفة (الحساسية للمشكلات، الطلاقة، الأصالة، المرونة، المخاطرة والتحدي، القدرة على التحليل)، وقد تم إجراء البحث على عينة عشوائية طبقية بلغ حجمها (384) مفردة من مجتمع الدراسة المقدر بحوالي (414300) مفردة. وأظهرت النتائج وجود ارتباط معنوي إيجابي لعوامل الشخصية (الانبساط، الانفتاح على الجديد، القبول، الوعي) وأبعاد الإبداع الإداري عند مستوى معنوية 0,01.  كما يوجد ارتباط سلبي بين العصابية وأبعاد الإبداع الإداري. وأظهرت النتائج وجود تأثير معنوي إيجابي لعوامل الخمسة المتمثلة في (الانبساط، الانفتاح، القبول، الوعي) على أبعاد الإبداع الإداري، وتفسر هذه العوامل الخمسة الكبري للشخصية، وذلك بنسة تأثير بلغت 78,8% من التباين في الطلاقة، ونسبة تأثير بلغت 75,6% من التباين في الأصالة، ونسبة تأثير بلغت 76,6% من التباين في المرونة، ونسبة تأثير بلغت 79,8% من التباين في المخاطرة
 
Abstract
This research aims to identify the nature of the relationship between the five major factors of personality and administrative creativity among employees of mobile telecommunications companies in Yemen, and to verify the effect of the five major factors of personality (extroversion, neuroticism, openness to newness, acceptance, awareness) on administrative creativity along various dimensions (sensitivity). (For problems, fluency, originality, flexibility, risk and challenge, ability to analyze), the research was conducted on a stratified random sample of 384 individuals from the study population estimated at approximately (414300) individuals. The results showed a positive significant correlation for personality factors (extroversion, openness to newness, acceptance, awareness) and dimensions of administrative creativity at a significance level of 0.01.  There is also a negative correlation between neuroticism and the dimensions of administrative creativity. The results showed a positive moral effect for the five factors of (extroversion, openness, acceptance, awareness) on the dimensions of administrative creativity, and these five major factors explain personality, with an influence rate of 78.8% of The variance in fluency had an effect of 75.6% of the variance in originality, an effect of 76.6% of the variance in flexibility, and an effect of 79.8% of the variance in risk-taking.
 
 

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية