"تأثير الثقافة الرقمية على إدارة الأعمال وريادتها في المنظمات الإفتراضية"

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

الاستاذ المساعد بقسم إدارة الأعما ل كلية الأعمال- جامعة جد ه

10.21608/alat.2025.454055

المستخلص

الملخص
هدفت هذه الدراسة إلى التعرف على تأثير الثقافة الرقمية علىى إرارا امعمىا
وريارتها في المنظمات الافتراضية في المملكة العربية السىعيريةو وكلىط اا مقىا ى
الدور الحييي الذي تلعبه الثقافة الرقمية فىي تعزيىز ة ىااا امرااو وتحسىي العمليىات
الإراريةو ورعم المشاريع الريارية الرقمية وقد اتبعت الدراسة المنهج اليص ي التحليلي
لمما ته ل بيعة الميضيعو حيث تم تحليل العمقة بي الثقافة الرقمية وإرارا امعما
وريارتهىا فىي بياىات العمىل الافتراضىية وتىم اسىتكداا الاسىتبااة ةىأراا ر يسىة ل مىع
البياااتو بعد التحقىم ى صىدقها وثباتهىاو وتكياىت ى حىيري فساسىيي الثقافىة
الرقميةو وإرارا امعما وريارتها ف ا عينة الدراسة فقد بلغت ) 181 ( فررا العا لي
فىي المنظمىات الافتراضىية السىعيرية ويىملت العينىة ىيب ي وإراريىي بمسىىتييات
وبي ية وخبرات كتل ةو تىم اختيىارهم بامسىليو العشىيا ي البسىيت ليىما التمثيىل
الياقعيو وفبهرت النتا ج ف ستيى وعي ففرار العينة بالثقافىة الرقميىة مىاا رت عىا
ةما بينت النتا ج ف ستيى إرراةهىم بأهميىة إرارا امعمىا وريارتهىا فىي المنظمىات
الافتراضية ةا رت عا وفثبتت اختبارات الارتباط والااحىدار ومىير عمقىة إي ابيىة
قيية ورالة إحصا يا بي الثقافة الرقمية وإرارا امعمىا وريارتهىاو مىا يشىير إلىى ف
الثقافة الرقمية تساهم بشكل باير في تعزيز ة ااا الإرارا ورعم الابتكار الرياري ةما
فبهىرت الدراسىىة ومىىير فىىرول كات رلالىىة إحصىىا ية تبعىىا للنىىيع وسىىنيات الكبىىراو
وفوصىت الدراسىة بيىرورا التيسىع فىي بىرا ج التىدريا الرقمىي راخىل المنظمىات
الافتراضيةو وإرراج بارئ الثقافة الرقمية ثل الش افية والمصداقية ضىم السياسىات
المؤسسيةو وتش يع التعلم الذاتي المستمر للعا لي عبر المنصات الرقمية.
 الرقمي.
The Impact of Digital Culture on Business Management and Leadership in Virtual Organizations
This study aimed to identify the impact of digital culture on business management and leadership in virtual organizations in the Kingdom of Saudi Arabia. This stems from the vital role digital culture plays in enhancing performance efficiency, improving administrative processes, and supporting digital entrepreneurial projects. The study followed a descriptive-analytical approach, given its suitability to the nature of the topic. The relationship between digital culture and business management and leadership in virtual work environments was analyzed. A questionnaire was used as the primary tool for data collection, after verifying its validity and reliability. The questionnaire consisted of two main axes: digital culture and business management and leadership. The study sample consisted of (181) individuals working in Saudi virtual organizations. The sample included employees and administrators with varying job levels and experience. They were selected using a simple random method to ensure realistic representation. The results showed that the sample members' level of awareness of digital culture was high. The results also showed that their level of awareness of the importance of business management and leadership in virtual organizations was high. Correlation and regression tests demonstrated a strong, statistically significant positive relationship between digital culture and business management and leadership, indicating that digital culture It directly contributes to enhancing management efficiency and supporting entrepreneurial innovation. The study also revealed statistically significant differences based on gender and years of experience. The study recommended expanding digital training programs within virtual organizations, incorporating digital culture principles such as transparency and credibility into corporate policies, and encouraging continuous self-learning for employees via digital platforms.

الموضوعات الرئيسية